Het belang van een goede motoriek
Uit het onderzoek motoriek peiling 2023, uitgevoerd door de Haagse Hogeschool, blijkt dat ruim 20% van de kinderen motorisch achterblijft. Dit versterkt het beeld dat steeds meer kinderen slechter bewegen.
Motoriek is het vermogen om te bewegen. Steeds duidelijker wordt dat goed bewegen, dus een goed ontwikkelde motoriek, een nauwe relatie heeft met alle vormen van leren. Kinderen die achterblijven met hun motorische ontwikkeling, zullen minder makkelijk en minder graag bewegen, ook als volwassenen. Terwijl meer bewegen samen met goede voeding de belangrijkste basis vormt voor een gezond leven.
Verschillende onderzoeken laten zien, dat kinderen met een goede motoriek zich over het algemeen fitter voelen, mentaal en sociaal beter functioneren én een positiever zelfbeeld hebben. Dat gun je toch ieder kind!
Wat kan de school doen?
De eerste tien jaar zijn belangrijk voor een goede motorische basis. In deze fase is het belangrijk om goed te leren bewegen en kinderen aan te haken op een actieve levensstijl met veel sport en bewegen. De leeftijdsfase 4 t/m 12 jaar is hierin “de gouden periode voor de motorische ontwikkeling“. Kinderen leren en ontwikkelen in deze periode het snelst.
De school is uiteraard niet eindverantwoordelijk voor de motoriek, maar kan wel een belangrijke partner zijn. Zo is de basisschool de ideale plek, waar inzicht verkregen kan worden.
De groepsleerkracht of LO-docent krijgt met de MQ Scan inzicht in het motorisch niveau van kinderen en de ontwikkeling van de motoriek. Vervolgens kunnen zij de gymlessen beter laten aansluiten bij de behoeften van de kinderen.
MQ Scan op de basisschool
- Gezonde School. Uw school draagt bij aan een goede motorische basis en de gezondheid van kinderen.
- Gericht de motoriek verbeteren in de gymles. De LO-docent krijgt relevante inzichten om zijn/haar gymles beter aan te laten sluiten op de behoeften.
- Risico’s & Talentherkenning. Inzicht in het motorisch niveau en ontwikkeling van leerlingen tussen de 4 en 12 jaar, waardoor je risico’s tijdig inzichtelijk maakt, maar ook talent kan herkennen en stimuleren.
- Aandacht voor het individuele kind. Dankzij de overzichtelijke rapportages kan er op school-, klas-, maar juist ook op kindniveau naar de motorische ontwikkeling worden gekeken. Wat heeft het individuele kind nodig? Extra gymles? MRT? Of juist extra uitdaging binnen de groepsles?
- Geen inbreuk op het bestaande lesrooster. De groepsleerkracht of LO-docent kunnen binnen één reguliere gymles alle kinderen uit een klas scannen.
- Wetenschappelijk Onderbouwd. De Vrije Universiteit Amsterdam en de Haagse Hogeschool hebben de MQ Scan wetenschappelijk onderbouwd en gevalideerd.
- 100% AVG-proof. MQ Scan is AVG-proof en werkt volgens de richtlijnen van het Privacy Convenant Onderwijs.
Wat is de MQ Scan?
De MQ Scan meet de motorische ontwikkeling van een kind. MQ staat voor motorische quotiënt, zoals de IQ voor intelligentie quotiënt staat en de EQ voor de emotionele quotiënt / ontwikkeling.
De MQ Scan bestaat uit een compacte beweegbaan (bekijk voorbeeld), volgens specifieke instructies opgebouwd met standaard materialen uit een gymzaal. De tijd die een kind erover doet om de baan af te leggen geeft aan of een kind gemiddeld, boven- of ondergemiddeld motorische vaardigheid heeft voor zijn leeftijd.
De groepsleerkracht, LO-docent of buurtsportcoach kan binnen één reguliere gymles alle kinderen uit een klas in een uur scannen met de mobiele app. Kinderen vinden de beweegbaan leuk om te doen en worden idealiter 2 keer per jaar gescand om de ontwikkeling van de motorische vaardigheid te monitoren.