28 februari 2022
Praktijk

Slalom: 6 manieren van slalommen voor tijdens de gymles

Wat is slalom?

Slalommen draait om wendbaarheid. Het zijn korte, snelle draaibewegingen tussen bepaalde voorwerpen door. Ook oefent een kind hierbij met stoppen en starten en zal er gewerkt worden aan de coördinatie. Slalom vergt ook een goed reactievermogen. Het vraagt een bepaalde alertheid van het kind. Zeker wanneer het slalommen in een spelvorm wordt uitgevoerd.

Waarom is slalommen belangrijk? 

Bij slalommen komt niet alleen het reactievermogen kijken. Eigenlijk zijn alle Coordinative Abilities hierbij nodig. Dit zijn verschillende soorten vermogens die zorgen voor de complexe aansturing in beweging, door het Athletic Skills Model (ASM) ontwikkeld. Ook spreken zij over de tien Basic Movement skills, die allemaal een beroep doen op de coördinatieve vermogens; aanpassingsvermogen, evenwichtsvermogen, ritmisch vermogen, ruimtelijk oriëntatievermogen, reactievermogen, kinetisch differentiatievermogen en het koppelingsvermogen. Bij slalommen is veel variatie mogelijk. Hierdoor is het een veelzijdige beweging. Er kan bijvoorbeeld gevarieerd worden met korte en lange stukken doorlopen, er kan gekozen worden om het parcours rennend af te leggen, maar bijvoorbeeld ook in combinatie met een bal of een racket&bal. Een erg belangrijk onderdeel voor de motorische ontwikkeling dus!

Slalommen moet je leren

Slalommen is een onderdeel van de MQ Scan, niet omdat het per se om het slalommen zelf gaat, maar omdat er veel verschillende bewegingen bij komen kijken en omdat er een goede behendigheid voor nodig is. Kinderen worden uitgedaagd om op gevarieerde manieren de track te doorlopen. Hiervoor is de Schijf van 10! Opgesteld door ASM. Er zijn 10 grondvormen van bewegen die belangrijk zijn voor een optimale motorische ontwikkeling. Aan elke bewegingsvorm zou gedurende het schooljaar aandacht besteed moeten worden tijdens de gymlessen. Op die manier werken kinderen aan hun motoriek, beleven zij plezier door de afwisseling en wordt er een actieve leefstijl bevorderd.

6 manieren van slalommen voor tijdens de gymles

Oefening 1: Slalomtikkertje

Hoe werkt het?

Laat kinderen in een rij slalommen tussen touwen of palen door. Wanneer iemand wordt bijgehaald, mag diegene ‘afgetikt’ worden. Na het slalommen tussen de touwen of palen, ren je snel weer naar het begin. Zo gaat het verder totdat er één iemand overblijft.

Wat heb je nodig?

  • Touwen / Palen
  • Pylonnen (om begin en eind aan te geven)

Oefening 2: Slalommen en scoren

Hoe werkt het?

Het is de bedoeling om met een hockeystick en -bal te slalommen tussen de dopjes. Als laatste probeer je te scoren in het doel. Wie scoort de meeste punten in een gymles?

Wat heb je nodig?

  • Hockeystick en -bal
  • Dopjes
  • (Klein) doel

Oefening 3: Tikspel met loopladder

Hoe werkt het?

Er zijn twee teams. Elk ‘potje’ is 1 tegen 1. Ze starten tegelijk met de loopladder aflopen. Hierna is het wie als eerst de pylon weet aan te tikken die in het midden staat. Wissel af met gezichten naar elkaar toe en van elkaar af gericht bij het doorlopen van de loopladder.

Wat heb je nodig?

  • 2 loopladders
  • Pylonnen

Oefening 4: Bal hoog houden tijdens slalommen

Hoe werkt het?

Zet een rij met pylonnen neer. Wissel wellicht af met de lengtes tussen de pylonnen. Lukt het jou om het hele slalomparcours de bal hoog te houden?

Wat heb je nodig?

  • Tennisbal
  • Tennisracket
  • Pylonnen

Oefening 5: Slalomrennen in tweetallen

Hoe werkt het?

Slalom om de pylonnen heen, zonder elkaar los te laten / kwijt te raken. Dit kan op verschillende manieren; elkaars hand vasthouden, samen in een hoepel of band, hetzelfde lintje vasthouden. Varieer met soort beweging van pylon tot pylon; rennen, hinkelen, springen, kikkersprongen, verspringen, huppelen of bijvoorbeeld door achteruit te lopen.

Wat heb je nodig?

  • Pylonnen
  • Lintje / hoepel / band

Oefening 6: Beweegbaan

Hoe werkt het?

Zet een gevarieerd parcours uit, waar het onderdeel slalommen ook in voorkomt. Wissel het slalommen af met bijvoorbeeld springen, balanceren, hinkelen en/of huppelen. Het is altijd goed om meerdere bewegingsvormen te includeren in de gymles!

Wat heb je nodig?

  • Dopjes
  • Pylonnen
  • Matten
  • Hordes
  • Touw

Conclusie

Slalommen is een erg belangrijke vorm van bewegen, doordat alle coördinatieve vermogens erin zijn verwerkt. Door op een gevarieerde manier te slalommen wordt de motorische ontwikkeling bij kinderen gestimuleerd. Haal het plezier naar boven met behulp van deze 6 manieren van slalommen.

Voor nog meer inspiratie voor tijdens de gymlessen, neem een kijkje naar de ASM playlist ‘Slalom’ op de MQ Wat Nu pagina.

Lees ook een blog over balanceren

bee safe covid 19

Take the right side

Zet de MQ Scan in!

Vraag geheel vrijblijvend informatie aan voor jouw school, schoolbestuur of gemeente.  

Contact

Adres:
Hendrik Figeeweg 1C
2031 BJ Haarlem

Interesse of vragen MQ Scan?
Neem contact op met team MQ:
info@mqscan.nl of bel/bericht ons op (+31) 023 3036808 

 

Meld je aan en blijf op de hoogte