17 januari 2022
Praktijk

Op handen en voeten; 6 oefeningen voor in de gymles

Waar doelen we op als we het hebben over ‘op handen en voeten’?

Lopen op handen en voeten lijkt misschien alleen belangrijk te zijn voor baby’s, maar verschillende oefeningen uitvoeren op handen en voeten is goed voor o.a. de ontwikkeling van de coördinatie van kinderen. Gaan en lopen op handen en voeten betekent kruipend, zittend of in opdrukstand jezelf voortbewegen.

Waarom is lopen op handen en voeten belangrijk? 

Wanneer je tegelijkertijd bewegingen uitvoert met je handen en voeten, vergt dit wat van je coördinatievermogen. Dit is iets wat zich altijd kan blijven ontwikkelen, ook nadat een kind heeft leren kruipen en lopen. Er worden nieuwe verbindingen aangemaakt in de hersenen, waardoor er motorische ontwikkeling plaatsvindt. Verder werk je hierbij ook aan je balans, spieropbouw en algemene aansturing van je spieren.

De ontwikkeling van bewegen op handen en voeten bij kinderen

Een baby van 9 tot 10 maanden begint het ‘buikschuiven’ om te zetten in kruipen. Tussen de 11 en 12 maanden in kan een baby ontzettend snel kruipen. Ook rond dit moment leert een kindje op handen en voeten te staan. Hierna zal een kindje steeds meer rechtop gaan proberen te staan door zichzelf ergens aan vast te houden en rond de leeftijd van 1,5 jaar kunnen de meeste kinderen lopen.

6 oefeningen op handen en voeten voor de gymles

Oefening 1: Domes & Dishes

Hoe werkt het?

Er zijn twee teams. Eén team draait alle dopjes om naar ‘domes’ (koepels) en het andere team draait de dopjes om naar ‘dishes’ (schalen). Het spel kan bestaan uit meerdere rondes. Bijvoorbeeld; 4-3-2-1 min. Welk team scoort de meeste punten?

Wanneer er een grote groep is en je meer uitdaging zoekt; breng variatie in met de kleuren van de dopjes. Bij vier kleuren dopjes kunnen er vier teams gemaakt worden. Een andere optie is om wel twee teams te houden, maar elk team heeft dan twee eigen kleuren. Dan moeten de kinderen opletten welke kleur ze naar welke kant om moeten draaien.

Wat heb je nodig?

  • Veel dopjes

Oefening 2: Beweegbaan

Hoe werkt het?

Zet verschillende voorwerpen uit in een baan, op gepaste afstand zodat iedereen erbij kan, waar met handen en voeten over gelopen kan worden. Wissel dit bijvoorbeeld af met hoepels op de grond waarbij je ook altijd een hand en een voet in een hoepel moet houden.

Wat heb je nodig?

  • Kasten
  • Matten
  • Blokken
  • Hoepels
  • Banken

Oefening 3: Dansen op handen en voeten

Hoe werkt het?

Start in de ‘opdrukstand’. Verzin vanuit deze houding dansbewegingen, zoals opzij stappen, knieheffen of maak een rol tussendoor.

Wat heb je nodig?

  • Muziek

Oefening 4: Mr. Krabs Game

Hoe werkt het?

Wie doet het best meneer Krabs na? Ga zitten en leg een bal op je bovenbenen / op je schoot. Loop als een krab (op handen en voeten) naar achter tot je de mat bereikt, natuurlijk zonder de bal te laten vallen. Maak op de mat een achterwaartse rol. Voor meer uitdaging; zet een korf neer en laat de kinderen mikken met de bal.

Wat heb je nodig?

  • Ballen
  • Mat
  • Korf

Oefening 5: Het kleuren-ligsteunspel

Hoe werkt het?

Iemand staat in de ‘opdrukstand’ klaar. Iemand anders zit er een paar meter vandaan met een aantal verschillend gekleurde kleine ballen (max 4 soorten). Die persoon rolt om de zoveel seconden een bal richting degene in opdrukstand en de bal moet onder de persoon doorrollen… Maar wel in de juiste houding! Elke kleur bal staat voor een andere houding. Met je gezicht naar de andere persoon gericht, met je voeten naar de persoon gericht of zijwaarts gedraaid. Let op; pas het tempo en de duur aan de fitheid, sterkte en leeftijd aan.

Wat heb je nodig?

  • (Tennis)ballen / kleine gekleurde ballen

Oefening 6: Zitvoetbal

Hoe werkt het?

Precies zoals het klinkt. Voetbal, maar dan zittend. Eigenlijk heb je continue je handen op de grond. Gebruik kleine(re) doelen. Deel de groep op in bijvoorbeeld 4 teams (wanneer je 4 doelen beschikbaar hebt). Er speelt elke ronde 1 persoon per team. Een ronde is voorbij als er bij iemand gescoord is. Hoeveel punten weet jouw team te scoren?

Wat heb je nodig?

  • Voetbal
  • Doelen (2-4)
  • Matten

6 oefeningen op een rij

  1. Domes & Dishes
  2. Beweegbaan
  3. Dansen op handen en voeten
  4. Mr. Krabs Game
  5. Het kleuren-ligsteunspel
  6. Zitvoetbal

Conclusie

Bewegen op handen en voeten is erg belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen. Naast het opbouwen van spierkracht en het verbeteren van motorische vaardigheden, werken kinderen ook aan hun leervermogen door nieuwe verbindingen te maken in de hersenen. Bij het (voort)bewegen op handen en voeten komen ook het balanceren en coördinatievermogen naar voren. Het motorisch vermogen wordt verbeterd wanneer kinderen een betere hand-voetcoördinatie ontwikkelen. Lekker aan de slag met al deze leuke oefeningen dus!

Voor nog meer inspiratie voor tijdens de gymlessen, neem een kijkje naar de ASM playlist ‘Op handen en voeten’ op de MQ Wat Nu pagina.

Lees ook een blog over Klimmen en klauteren

bee safe covid 19

Look mom; no hands!

Zet de MQ Scan in!

Vraag geheel vrijblijvend informatie aan voor jouw school, schoolbestuur of gemeente.  

Contact

Adres:
Hendrik Figeeweg 1C
2031 BJ Haarlem

Interesse of vragen MQ Scan?
Neem contact op met team MQ:
info@mqscan.nl of bel/bericht ons op (+31) 023 3036808 

 

Meld je aan en blijf op de hoogte