3 januari 2022
Praktijk

Klimmen & Klauteren; 5 klimoefeningen voor de gymles

Wat verstaan we onder klimmen & klauteren?

Met klimmen en klauteren doelen we niet alleen op bergbeklimmen (klimmen met zekering) en boulderen (klimmen zonder zekering), maar ook op het veilig een trap oplopen, ergens opklimmen of ergens overheen klauteren. Klimmen en klauteren is één van de testcategorieën die bij de MQ Scan aan bod komt. Volgens de ASM-filosofie is het belangrijk dat aan alle Coordinative Abilities wordt gewerkt. Wanneer het onderdeel klimmen en klauteren eruit springt bij de resultaten, is het handig om deze klimoefeningen in een gymles te gebruiken!

Waarom is klimmen en klauteren belangrijk?

On de motoriek te verbeteren, moeten kinderen goed oefenen met klimmen. Deze motorische vaardigheid versterkt (vooral) het bovenlichaam. Tijdens bijvoorbeeld het beklimmen van een wandrek, worden kruisbewegingen gemaakt met de armen en benen. Hierdoor vindt er een samenwerking tussen beide hersenhelften plaats, waardoor nieuwe verbindingen worden aangemaakt. Dit kan het (motorisch) leren positief beïnvloeden. Naast de motorische ontwikkeling die plaatsvindt, leren kinderen ook durven doen tijdens het klimmen. Het is belangrijk dat kinderen van de grond af durven komen en nieuwe bewegingen durven maken. Daarentegen is het ook belangrijk dat kinderen goed leren landen en vallen. Zo wordt de kans op ongelukkige valpartijen verkleind.

Klimmen moet je leren

Velen zijn ervan overtuigd dat het goed is voor kinderen om in de natuur te leren klimmen. Zo leren ze zelf goed gevaren inschatten door het te beleven. Binnen kan alles erg beschermd zijn. Ook is het vaak beter om een kind lekker zijn/haar gang te laten gaan. Ja, ze kunnen dan een keertje van een klimrek afvallen of uit een boom, maar door fouten te maken, leer je. In de buitenwereld zijn er ook allerlei vormen, andere materialen en extra obstakels die voor uitdaging zorgen. Kinderen werken hierdoor aan hun motorische ontwikkeling. Hiernaast zorgt het lekker buitenspelen ook voor een actieve leefstijl.

De ontwikkeling van klimmen bij kinderen

Meestal begint de klimfase bij een baby van 8 tot 10 maanden oud. Een baby probeert zichzelf op te trekken en probeert met zijn/haar been ergens op te klimmen.

Een kind kan namelijk eerder een trap opklimmen, dan dat het kan lopen.

Verder zal een kind zich gedurende de hele schooltijd blijven ontwikkelen op zijn/haar klimvaardigheden.

 

5 klimoefeningen voor de gymles

Nu we weten waar klimmen voor nodig is, kunnen we een kijkje nemen naar leuke oefeningen voor tijdens de gymles.

 

Oefening 1: Hindernis parcours!

Hoe werkt het?

Een hindernis parcours kan zo gek gemaakt worden als je maar wilt. Wees creatief met netten, kasten, banken en het wandrek! Door ook wat springplanken toe te voegen, wordt er meteen ook aan de sprongvaardigheid gewerkt!

Wat heb je nodig?

  • Banken
  • Kasten
  • Springplanken
  • Trampolines
  • Matten
  • Hoepels

Oefening 2: Apenhangen

Hoe werkt het?

Wel eens in Apenheul geweest?! De apen slingeren overal rond en hangen op zijn kop aan bomen en takken. Bij deze oefening kunnen de kinderen zich lekker uitleven als slingeraapjes. Maak een touw vast aan twee kanten (bijvoorbeeld het wandrek). Hoe strakker het touw, hoe makkelijker. Leg voor de veiligheid een mat neer onder het touw.

Wat heb je nodig?

  • Touw
  • Lange mat

Oefening 3: Rondje om de bank

Hoe werkt het?

Lukt het jou om een rondje om de bank te draaien, zonder de vloer aan te raken? Zet de bank op een verhoging neer, zodat er ruimte is om omheen te draaien en proberen maar..!

Wat heb je nodig?

  • Kasten / Blokken
  • Bank

Oefening 4: Touwklimmen

Hoe werkt het?

Touwklimmen; hoe hoog kom jij? Pas wel op met naar beneden gaan dat je je handen niet bezeert!

Wat heb je nodig?

  • Touw
  • Mat voor eronder
  • Eventueel magnesium / handschoenen

Oefening 5: Niet bankhangen, maar balkhangen

Hoe werkt het?

Turntoestellen zoals de balk en de bok zijn zeer geschikt voor het oefenen met klimmen. Om nog even op het thema aaphangen terug te komen; door aan de onderkant van een balk te gaan hangen, kan je jezelf voortbewegen met behulp van je armen en benen. Lukt het jou om dit de hele balk vol te houden?

Wat heb je nodig?

  • Balk
  • Mat
  • Springplank om op de balk te komen

Tops

  • Variatie is de sleutel tot succes!
  • Het voordeel van hindernisbanen, is dat er aan meerdere vaardigheden gewerkt wordt
  • Lekker in het (klim)bos de kinderen laten ravotten

Tips

  • Laat kinderen vrij hun gang gaan; dit is goed voor de motorische ontwikkeling
  • Ga een keertje samen boulderen; leuk en goed voor iedereen!

Conclusie

Klimmen en klauteren is erg belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen. Naast het opbouwen van spierkracht en het verbeteren van motorische vaardigheden, werken kinderen ook aan hun leervermogen door nieuwe verbindingen te maken in de hersenen. Bij het klimmen en klauteren komen ook het landen en vallen kijken. Hierdoor leren kinderen inschatten welke bewegingen wel/niet kunnen. Deze ontwikkeling loopt de gehele schooltijd door. Het motorisch vermogen wordt verbeterd wanneer kinderen een betere klimvaardigheid ontwikkelen. Lekker aan de slag met al deze leuke klimoefeningen dus!

Voor nog meer inspiratie voor tijdens de gymlessen, neem een kijkje naar de ASM playlist ‘Klimmen & Klauteren’ op de MQ Wat Nu pagina.

Lees ook een blog over Springen.

bee safe covid 19
Kop op, klim op!

Zet de MQ Scan in!

Vraag geheel vrijblijvend informatie aan voor jouw school, schoolbestuur of gemeente.  

Contact

Adres:
Hendrik Figeeweg 1C
2031 BJ Haarlem

Interesse of vragen MQ Scan?
Neem contact op met team MQ:
info@mqscan.nl of bel/bericht ons op (+31) 023 3036808 

 

Meld je aan en blijf op de hoogte